در این وبسایت میتوانید نقد و معرفی و اخبار و پیشنمایش بازیهای مختلف را که توسط بنده نوشته شده اند رو مشاهده فرمایید

پیشنمایش Alane wake

پیشنمای بازی Alan Wake

 Reduced: 95% of original size [ 269 x 149 ] - Click to view full image




نویسنده:hitman67
نام سایت:darinoos.net
سال انتشار:1387



مقدمه:

چند سال از سری بازیهای افسانه ای MaxPayne میگذرد 2 نسخه از این بازی توسط شرکت Remedy منتشر شد که هر دو نسخه ی آن در زمان خودش یکی از بهترین بازیهای آن سالها بود زمانی که نسخه ی اول این بازی به انتشار درآمد کمتر بازی در این سبک برای رقابت با این بازی بودند نسخه ی 2 آن نیز فروش بسیار خوبی داشت تا آنجایی که شرکت Remedy گفته بود من از فروش این بازی راضی نشده ام و پروژه دیگری بنام MaxPayne 3 را در دست ساخت قرار دادند ولی بعد از طراحی های اولیه ی کاراکتر و ابتدایی محیط که حتی 3 درصد هم پیشرفت نداشت این نسخه به فراموشی سپرده شد چند سال گذشت ولی از مکس پین 3 خبری نشد تا اینکه در سال E3 2005 کمپانی Remedy بازی را به نمایش گذاشت که تعجب همگان را برانگیخت همه در اول خیال کردند که بازی مکس پین 3 در حال نمایش است ولی اشتباه بود آن مکس پین 3 نبود این پروژه بزرگی بود که حدود 2 و نیم سال است در حال ساخت است پروژه ای بنام Alan WAKE که جزء پروژه های شرکت Remedy است الان حدود 3 سال از این پروژه میگذرد و گروه ساخت بازی هنوز برای پشرفت و طبیعی جلوه دادن این پروژه در فعالیت هستند گفتنی است اکثرا میگویند که این بازی برای اولین بار در E3 2005 منتشر شد ولی در حالی که اینطور نبود این بازی در سال 2004 در همین نمایشگاه منتشر شد البته بازی پیشرفت چندانی نداشت و یک دموی نسبتا کوتاه داشت که حتی گیم پلی در آن نمایش داده نشد و صرفا جهت معرفی بازی بود ولی شرکت Remedy در آنجا اعلام کرد که این بازی همانگونه که در دمو مشاهده کرده اند همانگونه خواهد شد یعنی فرقی بین کیفیت دمو و خود بازی نخواهد بود خوب یک سال گذشت تا نمایشگاه دیگری با نام E3 2005 برپا شد و همگان را به خاطر گرافیک بسیار زیبا و واقعی و همچنین موضوع و داستان آن به تعجب واداشت چندی بعد در E3 2006 که باز قسمتی از بازی نمایش داده شد شرکت مایکروسافت رسما وظیفه ی منتشر کردن این بازی را برای 2 پلتفرم PC-XBOX360 بر عهده گرفت در ابتدا هم این بازی قرار بود برای کنسول PS3 هم ساخته و طراحی شود ولی چندی بعد مسئولان و گروه ساخت بازی به صورت رسمی گفتند که این بازی فقط برای همین دو پلتفرم که گفتم عرضه خواهد شد بازی که میتوان آن را یکی از بازیهای نسل بعد نام برد بازی که سبک آن با ادونچر یا همان ماجراجویی و اکشن ترکیب شده است البته سبک بازی بیشتر بروی اکشن آن نقش ایفا خواهد کرد همچنین میتوان سبک RPG را هم به این گروه پیوست داد این مقدمه ای برای این بازی بود تا آنهایی هم که در مورد این بازی خبری ندارند با خواندن مقدمه بدانند این پروژه چطور به وجود آمده و حاصل چه چیزهایی است.


داستان بازی:

Alan WAKE نویسنده ای است که در سبک ترسناک داستان مینویسد وی برای آخرین بار داستانی ترسناک مینویسد که این کتاب او فروش بسیار خوبی در آمریکا و اروپا داشته و پول بسیار خوبی به جیب میزند اون بعد از یک کار طولانی تصمیم به استراحت میگیرد به مناطق زیبای آمریکا رفته و مسافرت های تفریحی خود را شروع میکند تا اینکه روزی با دختری بنام آلیس آشنا میشود آلن از او خوشش می آید و با هم به گپ و گفتگو مینشینند ولی بدبختی آلن از این به بعد شروع میشود او قدم در کابوسهای بسیار وحشتناکی میگذارد آن هم درست بعد از آشنایی با دختری که قبلا او را نمیشناخت کابوسهای وحشتناک ولی چه ارتباطی بین این زن و این کابوسها بود؟اما آلن یک چیز را متوجه شد اینکه کابوسهای وحشتناکی که در خواب به سراغ او می آمدند آلن قبلا همین کابوسها را برای شخصیت اول کتاب داستانش تصور کرده بود او نمیتوانست بخوابد آرامش از او سلب شده بود آرامشی که یک باره پا به دنیای وحشتناک کابوسها گذاشته بود کابوسهایی که آلن به خاطرش نمیخواست خوابش بگیرد ولی چاره ای نداشت و از فرط خیتگی خوابش میبرد کابوسها دوباره به سراغش می آمدند آلن صبر کرد تا این کابوسها دست از سرش بردارند ولی اینطور نشد هر روز وحشتناکتر از دیروز کابوس میدید او کاملا گیج شده بود تا جایی که اثر این کابوسها رفتار وی را عوض و غیر عادی کرد او احساس میکرد که علاقه ی وی به آلیس روز به روز شدیدتر و بیشتر میشود اما اتفاق بدی افتاد اتفاقی که بکلی زندگی این نویسنده ی رمانها و داستانهای ترسناک را به یک جهنم تبدیل کرد تا جایی که کم مانده بود Alan به خودکشی دست بزند بیخوابی از این به بعد به سراغش آمد تا جایی که نمیتوانست بخوابد بله این یک بیماری بود بیماری بنام Insomnia که آلن را روز به روز از نظر روحی و جسمی به عمق دره های عمیق میبرد آلن چاره ای نداشت به جزء اینکه برای مداوا به پزشک مراجعه کند پس او برای مداوا به شهر کوهپایه ای بنام Bright Falls که در شمال شرق آمریکا واقع بود رفت او به پزشک مراجعه کرد و کم کم با مصرف دارو و توصیه های پزشک دوباره و به تدریج سلامتی خود را به دست آورد ولی نمیتوانس آلیس را فراموش کند او به آلیس علاقه مند بود تا زمانی که دوباره با یک زنی اخلاق و رفتار و کمی هم قیافه اش به آلیس شبیه بود آشنا میشود و دوباره به این زن علاقه پیدا میکند او که خیال میکند دوباره زندگی اش به حالت عادی بازگشته است به ارتباط با این زن ادامه میدهد ولی نه این آخر داستان نیست درست چند روز بعد از آشنایی با این زن کابوسهایی آشنا که همه ی این کابوسها از کتاب های ترسناک او سرچشمه میگیرند به سراغ وی می آیند محتوای کتابهای خیالی و ترسناک او کم کم از خیال دور شده و رنگ واقعیت گرفته و آلن را در گیر یک موضوع جدی میکند.


سبک بازی و بازیکن و گیم پلی بازی:

سبک بازی به چند دسته تقسیم میشود که رایج ترین آن سبک اکشن میباشد سیکی که بیشتر از سبک های دیگر به چشم میخورد در بازیهای نسل امروز دیگر این سبک ها به تنهایی در بازی گنجانده نمیشوند شما میتوانید بازی زیبای Mass Effect را تهیه و بازی کنید این بازی از 3 سبک مخلوط شده است سبک RPG-Advanture-Action که هر کدام در بازی جذابیت های خاص خود را دارد بازیهایی که با مخلوط چنین سبک هایی به وجود می آیند صرفا کمی سختر و البته جذابتر از بقیه هستند استودیوهای بازیساز دیگر کار خود را بروی یک سبک متمرکز نمیکنند و کم کم این یگانه سبکی از بازیهای امروزی حذف میشود تا بازیکن را آزاد بگذارند و هر جور که خواست بتواند بازی را تمام کند چه بسا بازیهای نسل بعد به کلی در یک شهر یا چند شهر بزرگ طراحی شوند تا بازیکن مثل زندگی واقعی به انجام کارها بپردازد شرکت Remedy نیز از این قاعده مستثنی نیست چرا که این شرکت پروژه ای با نام Alan WAKE را در دست ساخت دارد پروژه ای که تمام PC بازها و همچنین طرفداران کنسول XBOX360 نیز منتظر آن هستند و برای آمدن آن لحظه شماری میکنند بازی که از چند سبکی خود به خوبی استفاده میکند فقط سبک مخفی کاری و استراتژی و ورزشی را حذف کنید غیز از این سه تمامی سبک ها در این بازی وجود دارند سبک Open World مثل GTA در این بازی ایفای نقش خواهد کرد که یکی از مشخصه های بارز این بازی به شمار می آید یعنی شما آزاد هستید به هر کجا که دلتان میخواهد سفر کنید از شهری به شهر دیگر از روستایی به روستای دیگر ولی سبک Action آن نیز نقش اصلی را ایفا میکند در این بازی نیز شاهد مبارزات اکشن خواهید بود سبک Advanture و RPG نیز خواهند بود و شما میتوانید تمام این 4 سبک را در این بازی مشاهده کنید.

در مورد گیم پلی بازی هنوز زود است که اظهار نظر کنیم چرا که اگر بازی زود بیاید کمتر از 5 ماه انتشار نخواهد یافت ولی چون این پیشنماست و پیشنما صرفا برای معرفی بهتر بازیهای منتشر نشده است پس کمی در مورد آن توضیح میدهیم.گیم پلی بازی را نمیتوان زیاد کش داد و مفصل توضیح داد ولی با عکسها و دمو ها وگفته های سازنده بازی میتوان گفت گیم پلی اگر هم عای نباشد بالاتر از بسیار خوب و پایینتر از عالی میباشد گیم پلی بازی در صال به صورت Open World است یعنی شما میتوانید هر کجا که میخواهید با ماشین بروید گیم پلی بازی آنطور که در 3 تریلر منتشر شده مشخص شده خیلی روان و بدون نقص است روند انجام بازی به گونه ای طراحی شده است که شما حق انتخاب داید که کدام ماموریت را کی و کجا انجام دهید به کدام شهر بروید در کدام شهر گشت بزنید اگر میخواهید به گیم پلی بازی بیشتر آشنا شوید بازی GTA را لبته نسخه ی جدید آنرا در نظر بگیرید اکشن آن را بیشتر کنید و همچنین روغن داغ سبک ماجراجویانه آن را هم زیاد کنید تا کمی به گیم پلی بازی پی ببرید اما چیزی که گیم پلی این بازی را تحت تاثیر خودش قرار میده اینه که سیستم روشنایی شب و روز و تاثیرات جوی بروی بازی و گم پلی بازی تاثیر بسزایی داره در بازی شاهد تغییرات شب و روز و همچنین تغییرات جوی خواهیم بود که میتوان آن را یکی از مشخصه های بارز این بازی دانست در این بازی شاید شما قصد دارید از شهری مثلا واشنگتن که یکی از شهرها ی اصلی بازی است به شهر دیگری بروید ولی این دیگر به این راحتی نیست بازی سازان محیط بازی را 10 در 10 یعنی حدود 100 کیلومتر طراحی کردند که اولین بازی است که در این سبک چنین محیط وطیعی طراحی میشود ممکن است وقتی شما حرکت میکنید صبح زود باشد ولی وقتی به مقصد میرسید دیگه روز نیست و شب شده است ممکن است یک دفعه طوفان شروع شود یا باران ببارد البته باران باریدن در این بازی مثل بازیهای دیگر نیست که یک باره شروع شود هوا ابتدا ابری شده بعد از مدتی دانه های باران ابتدا به صورت کم بعد به تدریج شدت میگیرد که در دنیای واقعی نیز همینطور است عکس که در زیر مشاهده میکنید جاده ای در بازی Alan WAKE است که بخوبی لحظات آفتابی ابری و صاف و همچنین روز و شب را نشان میدهد اگر به عکس نگاه کنید به خوبی نورپردازی بازی پی خواهید برد.

 Reduced: 90% of original size [ 284 x 487 ] - Click to view full image


ارتباط محیط بازی با بازیکن بحثی است که باید یک بازی را انجام دهیم تا بتوانیم به ارتباط بازی به بازیکن پی ببریم ولی چون این بازی هنوز انتشار نیافته است نمیتوانیم مفصل در باره آن توضیح دهیم ولی مختصرا در باره آن توضیح کوتاهی میدهم.ارتباط میان بازی و بازیکن از مهمترین بخش های یک بازی است چرا که چیزی که موجب ترغیب بازیکن به ادامه ی بازی میشود جذب بازیکن توسط محیط بازی میباشد همه ی عوامل در این ارتباط نقش خود را ایفا میکنند اگر هر کدام از بخش های بازی مثل گرافیک - صداگذاری - فیزیک بازی - حتی داستان نیز به خوبی طراحی و ساخته شده و رعایت شود میتواند نقش مهمی را میان گیمر و گیم کند اگر بازی Metal GeaR Solid 4 را باز کرده باشید میبینید که تمام قسمتهای آن بخوبی طراحی و ساخته شده اند و گیمری که این بازی را بازی میکند اصلا در طول بازی خسته نمیشود حتی ترغیب میشود تا جایی که امکان دارد بازی را به پیش ببرد اما در مورد این بازی یعنی Alan WAKE اونطور که در E3 2006 نمایش داده شد همه چیز بخوبی رعایت شده موسیقی بازی در برخی وقتها ملایم و در برخی وقتها دلهره آور است گرافیک و متریالها و بافتهای بازی بسیار عالی کار شده اند که بازیکن غرق در محیط بازی میشود و چون هر چه بیشتر بازی را پیش میبرد محسط های گوناگون و اتفاق های مختلفی میبیند سیر نمیشود و به ادامه ی بازی میپردازد این بازی را میتوان با توجه به تریلر ها و گفته ها بهترین بازی دانست که در این سبک ساخته شده است ارتباط گیمر با محیط بازی بسیار عالی است به طوری که شما در این بازی یک زندگی روزمره واقعی را تجربه خواهید کرد زندگی که در آن هزاران نفر وجود دارد خورشید صبح ها طلوع و شب ها غروب میکند مردم به سر کار خود میروند و شما باید برای کشف رازهای مرموز خود نیز تلاش کنید.


فیزیک بازی:

در یک مقاله در سایت گیم اسپات خبر جالبی در مورد کار روی فیزیک بازی مطرح شده بود اگر بخواهیم فیزیک بازی را به صورت ساده شرح دهیم هر چیزی غیر تهی که داخل آن توخالی نباشد را جسم دارای فیزیک گوییم در بازیهای نسل قدیم فیزیک در ابزی معنایی نداشت شما میتوانستید به صورت روح از بدن تمام افراد عبور کنید یا وقتی به آنها برخورد میکردید بدون هیچ عکس العملی فردی که با او برخورد کردید راهش کج میشد و بعد به راهش ادامه میداد اما در بازیهای نسل جدید فیزیک یکی از مهمترین بخش های بازی است شرکت Remedy اونطور که در یک مقاله ی آمریکایی منتشر شده بود گفته بودند که گروه ساخت بازی بیشترین تمرکز را روی فیزیک بازی داشتند و از حدود 3 سالی که از ساخت آن میگذرد بیشتر از نصف آن را روی فیزیک بازی کار کرده اند بازی Alan WAKE را هنوز نمیتوان از نظر فیزیک به صورت اطمینان مورد برسی قرار داد ولی اونطور که از تریلرها و ویدیوهای این بازی پیداست فیزیک بازی به بهترین نحو طراحی شده است در این بازی وقتی داخل ماشینی میشوید پنج انگشت به صورت برجسته نه به صورت به هم چسبیده دسته ی ماشین را گرفته بعد در را باز میکند هنگامی که کاراکتر داخل ماشین میشود به نرمی این کار صورت میگیرد نه به سرعت برق و باد که در بعضی از بازیها شاهد آن هستیم حتی با بستن در اگر محکم در را ببندید ماشین نیز به صورت افقی تکان خفیفی میخورد تمام جزئیات اشیاء به خوبی ساخته شده است ان طور که ناشر بازی یعنی مایکروسافت در باره فیزیک بازی گفته است تا به حال در هیچ بازی از این نوع فیزیک استفاده نشده است و PC بازیها برای اجرای در حد مطلوب حداقل باید یک سی پی یوی 2 هسته ای داشته باشند تا بتوانند فیزیک بازی را درک کنند به هر حال قضاوت در مورد فیزیک بازی هنوز زود است.

جلوه های بصری:

این قسمت را میتوان از اصلی ترین بخش های بازی دانست چرا که کیفیت بازی و همچنین فیزیک بازی روی این قسمت طراحی و کار میشود پرگرافیکترین بازیهای چند ماه اخیر را میتوان به طریقه ی زیر معرفی کرد.
Crysis-Assassin's Creed-Mass Effect-GTA IV-MGS4-GRID-Devil My Cry 4 و ...........
اینها بازیهایی بودند که بیشتر با گرافیک خود را مطرح کردند البته به استثنای GTA IV و MGS4 اما گرافیک در این بازی ها بسیار خوب کار شده بود شما این بازی ها را تصور کنید بعد 2 برابر گرافیک این بازی ها را تجسم کرده و به عمق فاجعه پی ببرید tongue sticking out.gif اگر کرایسس رو در نظر بگیریم بازی Alan WAKE یک سر و گردن از بازی کرایسس از نظر فیزیک و گرافیک جلوتر خواهد بود گرافیک این بازی در ابتدا بسیار ابتدایی بود ولی شرکت اینتل در نمایشگاه بازیهای رایانه ای در E32006 برای اینکه قدرت سی پی یوهای 4 هسته ای خود را به رخ همگان بکشد از این سی پی یو و یک PC قدرتمند استفاده کرد و این بازی را اجرا کرد تا باعث تعجب همگان شود همه فکر میکردند که در حال مشاهده یک فیلم سینمایی هستند ولی در صورتی که چنین نبود این یک GAME بود نه فیلم بافت ها و گرافیک بازی به طوری طراحی و رندر شده بودند که جای هیچ گونه عیب گذاری در آنها نبود موتور یا Engine بازی هنوز معلوم نیست و در هیچ جا به صورت رسمی گفته نشده است که این بازی از چه نوع موتوری بهره میبرد ولی آنطور که میگویند این بازی از موتوری بنام Havok 4.0 بهره میبرد که هنوز جزئیات آن مشخص نیست انفجارهای بازی بصورت بسیار عالی طراحی شده اند سایه ها بسیار واقعی هستند حتی در این بازی به زاویه ی بین انگشتان نیز توجه شده است و کوچکترین چیزی از قلم نیفتاده است حتی ترکهای روی دیوار بعضی از ساختمانها نیز به خوبی قابل مشاهده است اما طراحی شهر به صورت عالی کار شده است گفته میشود برای طراحی بهتر شهر از تمام قسمت های شهر واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا به همراه اطراف و کوهپایه های آن تعداد زیادی عکس گرفته شده است تا شهر واشنگتن به واقعیت نزدیک شود محیط بازی 10 در 10 است البته فعلا چنین است ممکن است شرکت سازنده به محیط بازی کمی هم اضافه کند ولی چیزی که میشود آنرا در این بازی استثنایی دانست دوردست های بازی است منظور این است که شما در بازیهای قبلی همانند GTA وقتی به دور نگاه میکنید فقط قسمتی از شهر را میبینید که اگر به جلو بروید لحظه لحظه افزوده میشود ولی در این بازی چنین نیست شما میتوانید در بلندی بایستید و 2 کیلیومتر آنطرفتر را بدون هیچ افت کیفیتی مشاهده کنید همانطور که در واقعیت نیز چنین است میتوانید در یک جا بایستید و در دور دست دریای بیکران را مشاهده کنید یا در پشت بام یک خانه استاده و به اطراف شهر به خوبی نگاه کنید اما طراحی خود کاراکتر که به صورت بسیار عالی طراحی شده است چهره ی آلن بسیار عالی کار شده است گوری هایزیر چشم و حفره های دماغ حتی گوش نیز از کیفیت بالایی برخوردارند خیابانها و سطح شهر طوری طراحی شده است که شما خیال خواهید کرد در حال مشاهده فیلم هستید ساختما نها به صورت زیبا طراحی شده اند مناطق بیرون از شهر واشنگتن و مناطق روستایی سرسبز کار شده اند و باور این سخت است که چطور این افراد چنین کارهایی را با یک موتور گرافیکی میکنند و یک محیطی را خلق میکنند که انسان نزدیک است داخل آن گم شود به هر حال باید به نوآوری کمپانی Remedy آفرین گفت اما چیزی که در این بازی بیشتر چشم میزند تغییر زاویه نور خورشید به نسبت جایی است که شما استاده اید که به صورت حرفه ای کار شده است حتی وقتی کهشب میشود به زیبایی میتوان تغییر بافتهای محیط را دید اشیاء از جمبه چراغ قوه و کلت کمری که در وحله ی اول در اختیار دارید با تمام جزئیان کار شده است.
(اگه اینطور باشه که باید سیستم سازمان ناسا رو برای بازی کردن کش بریم dont know.gif )
به چند عکس زیر توجه کنید و تفاوت میان تابش نور خورشید در رودخانه را با همان محیط در شب مشاهده کنید در عکسهای دیگر هم میتوانید به گرافیک خیره کننده بازی پی ببرید البته آخرین آپدیت بازی سال 2006 میباشد و از همین سال به بعد عکسی اضافه نشده است همچنین من عکسها رو کوچیک کردم تا تیپیک سنگین نشه برای دیدن عکسها در اندازه بزرگتر به این لینک برید.

 Reduced: 95% of original size [ 269 x 149 ] - Click to view full image




 Reduced: 97% of original size [ 263 x 374 ] - Click to view full image




 Reduced: 98% of original size [ 260 x 145 ] - Click to view full image


 Reduced: 98% of original size [ 260 x 143 ] - Click to view full image


عکس شماره 1: شما به راحتی میتوانید به طراحی فوق العاده دریاچه و نورپردازی آن پی ببرید.
عکس شماره 2:یک دریاچه را در 3 حالت صاف - خورشیدی و مه نشان داده است میتوان گفت که طراحی مه نیز به صورت بسیار حرفهای کار شده است.
عکس شماره 3:عکس پایین آن توسط موتور گرافیکی طراحیش ده ولی عکس بالای آن نقاشی بوده و طرح اولیه آن است.
عکس شماره 4 و 5:میتوان نتیجه گرفت که طراحی کاراکتر بسیار عالی کار شده و همچنین نور چراغ قوه و مدل اسلحه نیز بدون نقص است.
عکس شماره 6:گرافیک بالای محیط را نشان میدهد.


جلوه های صمعی:

در این مورد اصلا توضیح بی فایده هستش چرا که چیزی در این مورد هنوز فاش نشده است به غیر از یک مورد یعنی موزیک بازی که در نمایشگاه های اخیر هم مورد توجه بازدید کنند گان قرار گرفت موزیک بازی به صورت ملایم و دلهره آور متناسب با محیطی که هستید تغییر میکند اما موزیکی که در بازی شاهد آن بودیم بسیار بسیار رویایی و دلهره آور و زیبا بود جوری که آدم در دلش احساس خنکی میکرد happy1.gif صدای کاراکتر ها با حرف زدن و باز شدن فک کاملا متناسب و بدون ایراد است البته دوبلرهای آن را دستندرکاران همین استودیو بر عهده دارند که امیدوارم خوب کار شود صدای انفجار و گلوله ها به خوبی کار شده است به هر حال هنوز زود است در مورد این قسمت چیز خاصی بنویسیم.


خوب تموم شد چون تا به حال پیشنمای جامعی از این بازی نوشته نشده بود تصمیم گرفتم این پیشنما رو بنویسم البته اگه هم بد شده به بزرگی خودتون ببخشید چون مدت زیادی بود پیشنما و نقد نمینوشتم feeling beat up.gif
در مورد سیستم مورد نیاز بازی هم هنوز به صورت رسمی چیزی منتشر نشده ولی بعضی ها میگویند که این بازی بروی DX9 هم اجرا خواهد شد اما شواهد این را گویاست که این بازی فقط روی ویستا اجرا خواهد شد این گفته زمانی بیشتر واقعیت پیدا کرد که انتشار آن را مایکروسافت به عهده گرفت همچنین در خود گیم اشپات نیز اشاره ای به این موضوع شده است.
The PC version is exclusive to the Windows Vista operating system


هر گونه کپی برداری از پیشنما با ذکر منبع  www.undo1.persiangig.com و نام نویسنده امین باقرزاده-Hitman67 بلامانع است.



گزارش تخلف
بعدی